خبرگزاری آريا – در هر سني، به چه ويتاميني نياز داريم؟


در هر سني، به چه ويتاميني نياز داريم؟

خبرگزاري آريا –
نقش ويتامين‌ها در بدن,کلسيم
در افراد بالاي ۶۰ سال مصرف آنتي اکسيدان ها از بيماري هاي قلبي پيشگيري مي کند.
هنگامي که به داروخانه مراجعه مي کنيد، قفسه هاي متعدد دارويي را مشاهده مي کنيد که با ويتامين هاي مختلف از توليدکننده هاي متفاوت رديف شده اند ولي آيا واقعا مصرف ويتامين براي همه ضروري است؟
ويتامين هاي مختص هر سن
در مقاله حاضر به بحث و گفتگو در مورد ويتامين هاي مورد نياز براي سنين مختلف مي پردازيم.
سنين ۲۰ تا ۴۰ سال
کلسيم
کلسيم در اين سنين براي استحکام استخوان، عنصري مهم محسوب مي شود. انجمن پوکي استخوان کانادا به تمام افراد ۱۹ تا ۵۰ سال توصيه مي کند روزانه ۱۰۰۰ ميلي گرم کلسيم دريافت نمايند. گرچه روي برچسب قرص هاي کربنات کلسيم عدد ۱۲۵۰ ميلي گرم ذکر شده است ولي مقدار کلسيم معدني خالص آن ۵۰۰ ميلي گرم است و مابقي وزن کربنات است.
ويتامين دي
مقدار دقيق مورد نياز اين ويتامين هنوز مورد بحث است. انجمن هاي سرطان و پوست کانادا روزانه ۱۰۰۰ واحد ويتامين دي را در فصول پاييز و زمستان به علت کاهش تابش نور آفتاب توصيه مي کند ولي انجمن پوکي استخوان کانادا روزانه ۴۰۰ واحد را به تمامي افراد ۱۹ تا ۵۰ سال توصيه مي کند.
اسيد فوليک
اين ريزمغذي براي زنان در سنين باروري توصيه مي شود. در صورتي که خانمي برنامه بارداري دارد، بايستي حتما مکمل اسيد فوليک را قبل از اقدام به بارداري دريافت نمايد تا سطح خوني اين ويتامين در بدن وي بالا باشد. کمبود اسيد فوليک با نقايص جنيني همراه است. تمامي دختران بالاي ۱۴ سال بايد روزانه ۴۰۰ ميکروگرم اسيد فوليک دريافت نمايند.
آهن
آهن هم يکي از عناصر حياتي براي زنان در سنين باروري است. کم خوني فقر آهن در زنان باردار شايع است و موجب ضعف و خستگي مي شود.
ويتامين, استحکام استخوان
مصرف کلسيم براي پيشگيري از پوکي استخوان مفيد مي باشد.
سنين ۴۰ تا ۵۰ سال
کلسيم
زماني که به ۴۰ سالگي مي رسيد، بايستي مراقب پوکي استخوان باشيد. اطمينان حاصل نماييد که روزانه ۱۰۰۰ ميلي گرم کلسيم دريافت مي کنيد زيرا بخصوص زنان بالاي ۴۰ سال که مقدار کافي شير و لبنيات مصرف نمي کنند، به شدت در معرض خطر اين بيماري قرار مي گيرند.
ويتامين دي
توصيه هايي که براي سنين ۲۰ تا ۴۰ سال وجود دارد براي اين سنين هم به همان صورت ادامه مي يابد.
اسيد فوليک
زنان در اين سنين بايد به دريافت ۴۰۰ ميکروگرم اسيد فوليک ادامه دهند و در صورتي که قصد بارداري دارند ميزان آن را به ۶۰۰ ميکروگرم افزايش دهند.
آهن
در صورتي که شخص باردار باشد، بايد ۲۷ ميلي گرم آهن را دريافت نمايد و در زنان غيرباردار دريافت روزانه ۱۸ ميلي گرم کفايت مي کند.
سنين ۵۰ تا ۶۰ سال
مولتي ويتامين
در اين سنين بايد مولتي ويتامين هاي معمولي کنار گذاشته شود و مولتي ويتامين بالاي ۵۰ سال استفاده شود.
کلسيم
در اين سنين پيشنهاد انجمن پوکي استخوان دريافت روزانه ۱۵۰۰ ميلي گرم است.
ويتامين دي
همانند کلسيم، دريافت اين ويتامين هم بايد به روزانه ۸۰۰ واحد برسد. علت مصرف با دوز بالاتر در اين سنين کاهش توانايي پوست براي جذب مناسب اشعه آفتاب براي ساخت ويتامين دي است.
ويتامين ب ۱۲
نياز به اين ويتامين در سنين بالاي ۵۰ سال افزايش مي يابد. روزانه ۲٫۴ ميکروگرم از اين ويتامين توصيه مي شود.
سنين بالاي ۶۰ سال
توصيه ها در اين سنين شباهت بسياري با سنين ۵۰ تا ۶۰ سال دارد، فقط مصرف آنتي اکسيدان هايي مانند لوتيين براي پيشگيري از دژنراسيون ماکولاي چشم و ليکوپن براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي بيشتر توصيه مي شود.
منبع:magiran.com