خبرگزاری آريا – رژيم دوکان،رژيمي سريع براي کاهش وزن


رژيم دوکان،رژيمي سريع براي کاهش وزن

خبرگزاري آريا –
لاغري سريع با رژيم دوکان, رژيم لاغري دکتر دوکان
دوکان رژيمي پرپروتئين و کم‌کربوهيدرات براي کاهش وزن است که ۴ مرحله دارد
اگر به‌ دنبال رژيمي سريع براي کاهش وزن هستيد، رژيم دوکان (Dukan) مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي شما باشد. در ادامه، ضمن معرفي اين رژيم، يک برنامه‌ي عملي غذايي براي آن را نيز معرفي مي‌کنيم.
رژيم دوکان يک رژيم غذايي فرانسوي براي کاهش وزن است که با پيگيري اصول آن ،وزن دلخواه به دست مي آيد.
دوکان، رژيمي پرپروتئين و کم‌کربوهيدرات براي کاهش وزن است که ۴ مرحله دارد. اين رژيم ابداع پزشک فرانسوي پير دوکان است که در زمينه‌ي کاهش وزن تخصص داشت. دکتر دوکان اين رژيم را در دهه‌ي ۷۰ با الهام از بيمار چاقي طراحي کرد که گفته بود به جز گوشت مي‌تواند از خوردن هر غذاي ديگري بگذرد. بعد از اينکه او ديد بيماران زيادي توانستند با اين رژيم وزن خود را کاهش دهند، در سال ۲۰۰۰ کتاب «رژيم دوکان» را منتشر کرد. کتاب او به ۳۲ زبان منتشر و تبديل به يکي از کتاب‌هاي پرفروش شد. براساس گزارش‌ها، اين رژيم باعث لاغري سريع، آسان و بدون گرسنگي بيماران شده است.
اين رژيم بخشي از خصوصيات رژيم‌هاي استيلمن (Stillman) و آتکينز (Atkins) را داراست.
در مرحله اول رژيم دوکان تا ۷۲ نوع مواد غذايي، مي توانيد انتخاب کنيد. مصرف کربوهيدرات در اين رژيم جايي ندارد ، حتي اگر به عنوان ميوه و سبزي مصرف شود. رژيم غذايي دوکان، شبيه رژيم غذايي کتوژنيک است که در هر دو، تاکيد برحذف چربي و کربوهيدرات و مصرف پروتئين است.
رژيم هاي کتوژنيک اساسا بدن را مجبور مي کنند تا با سوختن کربوهيدرات به چربي، انرژي توليد کند. اين کار تقريبا نتيجه داده و اثر مطلوبي بر کاهش وزن دارد. گرچه سطح بالاي کتون ها در بدن مي تواند مشکل ساز باشد و ممکن است حالت کتوز براي بدن فرد ايجاد شود.
رژيم دوکان مبتني بر اين تئوري است که، پروتئين مي تواند در کاهش وزن موثر باشد، زيرا ميزان کالري آن کم است؛ اين کار باعث مي شود تا فرد در رژيم غذايي خود موفق باشد، پروتئين، انرژي بيشتري مصرف مي کند و بنابراين کالري بيشتري مي سوزد. محدود کردن مصرف کربوهيدرات ها و چربي ها باعث مي شود که در بدن، حالت گرسنگي ايجاد شده و باعث مي شود بدن از ذخاير چربي براي انرژي استفاده کند.
لاغري سريع با رژيم دوکان, رژيم لاغري دکتر دوکان
بعضي افراد در رژيم دوکان، دچار ضعف بدني ناشي از حالت کتوز مي شوند
قوانين کاهش وزن رژيم دوکان
اين رژيم بر پايه‌ي چهار مرحله طراحي شده است. دکتر پير دوکان اعتقاد دارد که کاهش کربوهيدرات مي تواند کليد رسيدن به کاهش سريع وزن باشد.
مراحل رژيم دوکان
چهار مرحله در رژيم غذايي دوکان وجود دارد. رژيم غذايي دوکان در اين چهار فاز، شامل مواد غذايي طبيعي و غير منجمد شده است. همچنين فعاليت فيزيکي در اين چهار مرحله، انجام مي شود. در فاز اول که به فاز حمله هم معروف است، کاهش وزن بيشتري صورت مي گيرد و شامل مصرف مواد غذايي بدون چربي يا با چربي خيلي کم و با پروتئين زياد است و تقريبا ده روزه است.
در اين رژيم غذايي مي توانيد ۶۸ پروتئين را انتخاب کنيد. هيچ شمارش کالري انجام نمي شود و مي توانيد مواد غذايي مانند گوشت گاو، ماهي، مرغ، تخم مرغ، سويا و پنير مصرف کنيد ، اما بايد کاملا کم چرب باشد. به طور کلي در چهار فاز رژيم دوکان مصرف هر نوع چربي کاملا ممنوع است و نقش پروتئين در اين رژيم زياد است.
در رژيم غذايي دوکان و در هر مرحله حداقل ۱٫۵ قاشق غذاخوري سبوس جو مي توانيد مصرف کنيد که تنها منبع کربوهيدرات در اين مرحله است. سبوس جو داراي فيبر بسيار زياد است، بنابراين مقدار زيادي از کربوهيدرات ها شکسته و هضم نمي شوند.
همچنين سبوس جو دوسر به مهار گرسنگي کمک مي کند، زيرا حجم آن، تا حدود ۲۰ برابر زياد مي شود و احساس گرسنگي را از بين مي برد. هر روز بايد حداقل ۱٫۵ ليتر آب مصرف کنيد و۲۰ دقيقه تمرين بدني داشته باشيد.
رژيم دوکان فاز دوم
در مرحله دوم ، مرحله اول بايد ثابت شود. در اين مرحله ، که مدت آن ده روز است مي توان از سبزيجات هم استفاده کرد. در پنج روز اول مواد غذايي با پروتئين بالا و بدون چربي مصرف مي شود و در پنج روز دوم هم مي توان از سبزيجات و سبوس جو استفاده کرد.
در اين مرحله، براي رسيدن به وزن دلخواه خود، به تدريج و با اضافه کردن ۳۲ سبزي خاص به رژيم غذايي، پيش مي رويد. اما مصرف ميوه در اين مرحله، مجاز نيست. مصرف سبوس، ويتامين کليدي در رژيم دوکان است. در اين مرحله، غذاهاي مختلفي را مي توان مصرف کرد ، اما اگر سبب افزايش وزن شود، ممنوع خواهند شد.
شما مي توانيد مقدار نامحدودي پروتئين کم چربي مصرف کنيد و مصرف سبزي هايي اسفناج، باميه، کاهو و لوبيا سبز، مانعي ندارد. با اين وجود، مصرف پروتئين فاقد چربي و سبزيجات کم کربوهيدرات بيشتر مي شود. اما به طور کلي اين روند بايد حفظ شود و پروتئين ها همراه با سبزيجات کم نشاسته به صورت نامحدودي مصرف خواهد شد.
در فاز دوم، روزانه مصرف ۱٫۵ ليتر آب و يک قاشق غذاخوري سبوس جو را ادامه دهيد. مصرف هويج، ذرت و نخود که از سبزيجات نشاسته اي هستند، مجاز نيست. در فاز دوم، هر روز ۳۰ دقيقه تمرين کند.
فاز سوم رژيم دوکان
مرحله سوم يا مرحله تثبيت، مانند فاز اول است. در اين مرحله ، تمرکز فرد هم بر کاهش وزن است و هم تلاش مي کند تا وزن اوليه بازگشت نکند. در اين مرحله، مي توانيد هر روز، مقادير نامحدودي پروتئين و سبزيجات مصرف کنيد.
در فاز سوم، ميوه هاي کم قند ، پنير کم چربي، دو برش نان، يک يا دو بار مواد غذايي نشاسته دار در هر هفته ، مصرف مي شود.
در يک وعده غذايي، مي توانيد با رعايت اصول، مواد غذايي مورد نظر خود را مصرف کنيد. در طول اين مرحله ، مصرف مواد غذايي اصلي با پروتئين خالص يک روز در هفته، شروع مي شود. در فاز سوم، ترجيحا ۲۵ دقيقه تمرين بدني در روز انجام مي شود.
لاغري سريع با رژيم دوکان, رژيم لاغري دکتر دوکان
رژيم دوکان يک رژيم غذايي فرانسوي براي کاهش وزن است
فاز چهارم رژيم دوکان
در فاز چهارم، کاهش وزن به ثبات مي رسد و شامل حفظ طولاني مدت برنامه رژيم غذايي است. در اين مرحله فرد نبايد انتظار داشته باشد که وزن زيادي را از دست بدهد. در فاز چهارم، مي توانيد با رعايت قوانين ساده رژيم دوکان، هر نوع مواد غذايي را مصرف کنيد.
يک روز در هفته مي توانيد از مواد غذايي با پروتئين کامل استفاده کنيد. همچنين مصرف سه قاشق غذاخوري سبوس جو در روز و ۲۰ دقيقه تمرين بدني در هر روز در نظر گرفته مي شود.
در فاز چهارم، شما مجاز به مصرف ميوه هاي کم قند، سرکه، آدامس بدون قند و ادويه ها هستيد. همچنين توصيه مي شود در اين مرحله، مکمل هاي مولتي ويتامين و مواد معدني ، مصرف شود.
ليست غذاهاي رژيم دوکان
به طور کلي در رژيم غذايي دوکان همه نوع مواد غذايي مصرف مي شود اما بدون مصرف چربي و کربوهيدرات بالا.
برخي از اين مواد غذايي عبارتند از:
گوشت قرمز بدون چربي، ماهي و مرغ، به صورت کبابي. سير، پياز، سس سويا، آب ليمو، استفاده از ادويه ها و گياهان براي عطر و طعم، به عنوان مثال، ميگو با زنجبيل، مرغ با دارچين و پنير کم چرب.
در رژيم غذايي دوکان، شمارش کالري و کربوهيدرات انجام نمي شود اما اصول اوليه آن در نظر گرفته مي شود. در رژيم غذايي دوکان، ليستي از ۱۰۰ مواد غذايي به همراه برخي مواد ديگر ارائه مي شود.
رژيم دوکان متمرکز بر پروتئين کم چرب، از جمله محصولات لبني غير چربي است و مصرف چربي هاي لبني يا هر چربي اشباع شده، محدود بوده و مجاز نيست. مصرف اقلام غذايي در ليست ۱۰۰ پروتئين و سبزيجات، به طور نامحدود است و شما مي توانيد به صورت روزانه بر روند پيشرفت خود نظارت داشته باشيد.
لاغري سريع با رژيم دوکان, رژيم لاغري دکتر دوکان
رژيم دوکان مبتني بر اين تئوري است که، پروتئين مي تواند در کاهش وزن موثر باشد
نمونه رژيم غذايي:
صبحانه : قهوه با شيرين کننده مصنوعي
ماست بدون چربي
جو دو سر
ميان وعده: پنير کاتيج بدون چربي
نهار: تخم مرغ آبپز با مايونز بي شکر
استيک گريل شده
ماست بدون چربي
عصرانه: ماست بدون چربي
شام:
ميگو
مرغ گريل شده
خردل
آب فراوان
عوارض رژيم دوکان
همانند بسياري از روش هاي رژيم غذايي، رژيم دوکان هم عوارض جانبي دارد. در فاز اول، مصرف مقدار فيبر محدود است.
همين موضوع مي تواند منجر به يبوست شود. بعضي افراد در رژيم دوکان، دچار ضعف بدني ناشي از حالت کتوز مي شوند. يکي ديگر از عوارض رژيم دوکان، احتمال آسيب رساني به کليه است.
ساير عوارض جانبي هم شامل القا علائم آنفلوانزا است که بر اثر مشکلات ناشي از عدم مصرف کربوهيدرات ها ايجاد مي شود. خستگي و ضعف هم مي تواند مشکل ساز شده و علاوه بر اين، اين رژيم براي همه افراد مناسب نيست. در رژيم دوکان بايد مصرف آب زياد باشد.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته
منبع:nabzema.com