خبرگزاری آريا – مواد غذايي ناسالمي که باعث کاهش وزن مي شوند


مواد غذايي ناسالمي که باعث کاهش وزن مي شوند

خبرگزاري آريا –
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
آجيل، تخم مرغ، پاستا، پنير و قهوه از جمله مواد غذايي هستند که مي توانند به کاهش وزن کمک کنند.
برخي از مواد غذايي وجود دارند که بسيار وسوسه کننده هستند، به ويژه زماني که شما قصد کاهش وزن داشته باشيد. بر خلاف آنچه که در مورد اين مواد غذايي گفته مي شود، بعضي از آنها به آن اندازه که در موردشان بد گفته مي شود خطرناک نيستند و در واقع ممکن است به شما در کاهش وزن و يا جلوگيري از افزايش وزن کمک کنند. در ادامه چند مورد از اين مواد غذايي به ظاهر ناسالم را معرفي خواهيم کرد.
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
تخم مرغ
هر وقت در مورد غذاهاي سالم صحبت به ميان مي آيد، تخم مرغ از جمله مواد غذايي بحث برانگيز است. آخرين تحقيقات نشان داده است که مصرف يک عدد تخم مرغ در روز براي اکثر افراد بالغ، سالم و مغذي است. از طرفي اگر شما تخم مرغ روزانه خود را به عنوان صبحانه مصرف کنيد، احتمال کاهش وزن شما بيشتر مي شود. تخم مرغ حاوي بسته هاي پروتئين است که براي هضم شدن نياز به زمان زيادي دارند. اين قضيه باعث مي شود که شما براي مدت طولاني تري احساس سيري داشته باشيد. به همين دليل مي توان گفت که مصرف يک عدد تخم مرغ در طول روز و به عنوان صبحانه مي تواند از مصرف ميان وعده هاي پرکالري جلوگيري کند و در نتيجه به شما در کاهش وزن کمک کند.
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
استيک ها
در سال هاي اخير، کارشناسان تغذيه و بهداشت در مود مصرف زياد گوشت قرمز هشدار مي دهند. البته اين قضيه به اين معني نيست که مصرف استيک براي کمتر شدن دور کمر شما نمي تواند مفيد باشد. خوب است بدانيد که يک برش از گوشت گاو بدون چربي با يک سينه مرغ بدون پوست به يک ميزان چربي دارند. از طرفي گوشت استيک مانند تخم مرغ حاوي بسته هاي پروتئين است که به شما کمک مي کند که براي مدت بيشتري سير بمانيد. پس مي توان اينگونه نتيجه گرفت که اگر استيک با گوشت بدون چربي درست شده باشد و حجم آن بيش از حد نباشد مي تواند به کاهش وزن کمک کند.
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
پاستا
زماني که در حال سپري کردن يک رژيم لاغري هستيد، بهتر است به جاي حذف پاستا از برنامه غذاييتان، از پاستاهايي استفاده کنيد که از غلات کامل (سبوس دار) ساخته شده اند. از طرفي مي توانيد از ميزان پروتئين دريافتي خود کم کنيد و به جاي آن از اين گونه پاستا ها استفاده کنيد. تحقيقات نشان داده است که افرادي که در طول روز ميزان بيشتري از غذاهاي حاوي سبوس مصرف مي کنند احتمال کاهش وزن و لاغري بيشتري دارند. از طرفي يک مطالعه ديگر نشان داده است که مصرف غلات سبوس دار به جاي غلات تصفيه شده مي تواند در چربي سوزي در ناحيه شکم به شما کمک کند.
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
آجيل
ممکن است آجيل ها مقدار زيادي چربي داشته باشند اما چربي آنها از نوع چربي مفيد است. آجيل ها همچنين حاوي مقدار زيادي مواد مغذي، پروتئين و فيبر هستند که به شما در ثابت نگه داشتن قند خون کمک مي کند. مطمئنا با مصرف روزانه يک مشت آجيل چند گرم چربي بيشتر به بدن شما وارد مي شود اما اگر اين آجيل ها مي توانند مانع مصرف کراکرها و شيريني ها شود، اين ميزان چربي دريافتي براي شما مي تواند به صرفه باشد. حتي مصرف کره بادام زميني مي تواند بسيار بهتر از مصرف کراکر ها و شيريني ها باشد.
در يک مطالعه نشان داده شد که افرادي که روزانه يک مشت آجيل مصرف مي کنند نسبت به ساير افراد لاغرتر هستند و حتي طول عمر بيشتري دارند.
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
پنير
بسياري از افرادي که رژيم مي گيرند سعي مي کنند که کالري دريافتي مواد لبني غني از کلسيم را کم کنند. مطالعات اخير نشان مي دهد که اين کار اشتباه است. زماني که بدن شما به اندازه کافي کلسيم دريافت کند مقدار بيشتري چربي خواهد سوزاند لذا مصرف پنير، ماست و شير کم چرب مي تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. مصرف مکمل کلسيم هرگز نمي تواند به اندازه مصرف خود مواد لبني مفيد و کارآمد باشد. از طرفي غذاهاي لبني حاوي مقدار خوبي پروتئين هستند که به شما کمک مي کنند که براي مدت طولاني تري احساس سيري بکنيد.
جلوگيري از افزايش وزن, غذاهاي ناسالم
قهوه
در صورتي که مصرف قهوه بيشتر از چهار فنجان در روز باشد (به صورت تنهايي و يا به صورت ميکس شده با شير و …) مي توان آن را فقط در دسته بندي مواد غذايي بد قرار داد. بهتر است قهوه را به اندازه و به تنهايي و يا با شير کم چرب و حداکثر يک قاشق چايي خوري شکر مصرف کنيد. در اين صورت اين ماده غذايي به عنوان يک نوشيدني بدون کالري (کم کالري) مي تواند براي شما مفيد باشد.
و اما نکته آخر
بهتر است به جاي حذف يک ماده غذايي از رژيم غذايي خود، ميزان مصرف آن را به تدريج کم کنيد. محروم کردن خودتان براي مصرف يک ماده غذايي مي تواند بسيار شکننده باشد و باعث شود شما نتوانيد رژيم غذايي خود را ادامه دهيد. بهتر است به جاي رژيم هاي سختگيرانه به سمت داشتن يک برنامه غذايي سالم و سبک زندگي صحيح قدم برداريد.
منبع: shafajoo.com