خبرگزاری آريا – اين مقاله،اعتماد به نفستان را دو برابر مي کند!


اين مقاله،اعتماد به نفستان را دو برابر مي کند!

خبرگزاري آريا –
اعتماد به نفس
اگر احساس مي کنيد اعتماد به نفس و خود باوري تان بسيار ضعيف است،توصيه مي کنيم اين مطلب را بخوانيد .
اعتماد به نفس حسي ذاتي نيست بلکه اکتسابي مي باشد ، بعضي از افراد داراي اعتماد به نفس بالايي هستند که حتي در در سخت ترين شرايط نيز اعتماد به نفس دارند اما بر عکس افراد ديگري هستند که به شدت دچار کمبود اعتماد به نفس هستند و با کوچکترين حرفي دچار احساس پوچي مي شوند .
اما چرا اين احساس مهم است و بر آن تاکيد مي شود ؟ چطور کمبود اين حس را مي توان جبران کرد؟
چرا اعتماد به نفس مهم است :
افرادي که خود را باور ندارند، دائما احساس پوچي و بي مقداري دارند.کمبود اعتماد به نفس مانند يک مانع بزرگ در مسير پيشرفت شما مي باشد و دائما شما را به عقب سوق مي دهد . اين افراد به کارهايي که انجام مي دهند باور ندارند به همين دليل تمام کارهايشان با شکست مواجه مي شوند .
به دليل نا اميدي شديدي که بر روح و افکار آنها حکم فرماست ، موقعيت هاي شان را به سادگي از دست مي دهند .اين افراد هميشه تصوير نامفهوم و گنگي از خود دارند و شناخت کاملي از خود و استعدادهايشان ندارند ،به همين دليل براي پيدا کردن راه صحيح زندگي شان با مشکل روبرو مي شوند .
حس اعتماد به نفس به شما اجازه مي دهد آزاد و مقتدرانه تصميم بگيريد و روابط بهتري را در زندگي اجتماعي و شخصي تان ايجاد کنيد .
چطور حس اعتماد به نفس خود را تقويت کنيم ؟
شما بايد به خود بقبولانيد که هر شخص داراي شخصيتي متمايز از ديگران است ،بدين معنا که شما در اين دنيا تک هستيد .
افرادي که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند مدام رنگ عوض مي کنند .هنگامي که در کنار همسرشان هستند مشخصاتي که او دوست دارد از خود بروز مي دهند، در کنار دوستانشان شخصيتي متفاوت از شخصيت همسرشان هستند و به همين ترتيب در ساير روابطشان .
شخصيت خود را حفظ کنيد ، با تمام سلايق ، علايق و احساسات . خود را همان طور که هستيد نشان دهيد و رفتار کنيد .تمام استعدادها ،توانايي ها و خصوصيات شخصيتيتان را بر روي يک کاغذ بنويسيد اين کار به شما اعتماد به نفس مي دهد.
گاهي اوقات کمبود اعتماد به نفس ريشه در دوره ي کودکي و نوجواني دارد و بخاطر توصيفات نادرست و منفي که از سايرين بخصوص نزديکان خود شنيده ايد .
۵ کليد طلايي براي افزايش اعتماد به نفس :
*قبول کنيد که حس خود باوري تان کم است :
باور کنيد که حس اعتماد به نفس تان کم است و براي حل اين مشکل تلاش کنيد .اگر شخصيت شما داراي خصوصيات توصيف شده در پاراگراف قبلي مي باشد ، همين الان که در حال خواندن اين مقاله هستيد ، خود را از غرق شدن نجات دهيد .
براي آغاز اين کار از فعاليت هاي روزمره شروع کنيد براي مثال در گفتگو ها و مکالمات روزمره تان تمرين کنيد .
شخصيت واقعي تان را ابراز کنيد :
اگر کسي شما را به راستي دوست داشته باشد به خاطر حسي که در کنار شما بودن پيدا مي کند ، هم چنان به رابطه اش با شما ادامه مي دهد اما اگر شخصي تنها شما را به اين دليل دوست داشته باشد که تمام صحبت هاي او را بدون هيچ چون و چرايي انجام ميدهيد ، در برابر او مانند يک ربات هستيد و از خود هيچ گونه اراده اي نشان نمي دهيد ، مسلما دوستي او واقعي نيست .
ابتدا اين تمرين را در محيط خانواده خود انجام دهيد ، به هنگام مصاحبت با والدين و خواهر و برادرتان ،هنگامي که از اين تمرين سر بلند بيرون آمديد و آمادگي لازم را پيدا کرديد اين بار در ميان اقوام و دوستانتان ، اين کار را انجام دهيد.
* در تماريني که انجام مي دهيد خود را باور کنيد و مطمئن باشيد که مثمر ثمر واقع مي شود در غير اين صورت در همان پله که هستيد خواهيد ماند .
در روابطي که داريد ، شخصيت واقعي تان را نمايش دهيد و ماسک خود را کنار بگذاريد ، تمام اين تماريني که انجام مي دهيد باعث تقويت اعتماد به نفس شما مي شود پس آنها را با جديت تمام انجام دهيد.
* در مرحله ي بعدي شما بايد استفاده از کلمه نه را ياد بگيريد :
شما قبلا و يا در حال حاضر اصلا از اين کلمه استفاده نمي کرديد . اما بايد به مواردي که مورد علاقه شما نيست جواب منفي بدهيد ، براي مثال اگر نامزدتان که به او علاقه داريد به شما پيشنهاد مي دهد که به ديدن يک فيلم اکشن در سينما برويد در حالي که شما به فيلم هاي رمانتيک علاقه داريد و اصلا به فيلم هاي اکشن تمايلي نداريد ، عقيده خود را بيان کنيد به جاي اين که آن را سرکوب کنيد .
* اين جملات مهم را به خاطر بسپاريد و مدام آنها را در طول روز تکرار کنيد :
از صبح که بيدار مي شويد تا شب هنگام که براي خواب آماده مي شويد اين جملات مثبت را تکرار کنيد :
من مي توانم بهترين باشم ، هر شخصي داراي توانايي هاي مخصوص مي باشد ، من توانايي هاي لازم براي انجام اين کار را دارم .شايد اين جملات به نظر شما خنده دار و کليشه اي برسند اما در طولاني مدت اثر فوق العاده ي آن را درک خواهيد کرد.
اما قبل از اينکه اين جملات را تکرار کنيد بايد احساسات منفي را از خودتان دور کنيد و به تغيير اساسي در خود اعتقاد داشته باشيد.
* به جاي اينکه از مشکلات فرار کنيد در برابر آنها ايستادگي کنيد :
به جاي اينکه از مشکلات فرار کنيد در برابر آنها بايستيد و موانع را از مسير خود برداريد ، با اجراي تمام اين تمارين گام به گام از حس کمبود اعتماد به نفس فاصله بگيريد و بر عکس سريعتر به خود باوري دست پيدا خواهيد کرد .
منبع: سيمرغ