خبرگزاری آريا – خواص کنجد-براي زيبايي بانوان و…


خواص کنجد-براي زيبايي بانوان و...

خبرگزاري آريا –

خوردن يك قاشق غذاخوري كنجد موجب تامين ۱۴ درصد از نياز كلسيم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند كردن ناخن‌هايشان داشته باشند با مصرف كنجد ناخن‌هايشان محكم‌تر شده و ترك و شكنندگي بر روي اين عضو كه جزئي از زيبايي انگشتان است ديده نمي‌‌شود.
به علاوه مصرف ۲ قاشق غذاخوري آن رساندن ۵ ميلي‌گرم روي را به بدن خصوصا پوست و مو و ناخن‌ها آسان مي‌كند. شايد بدانيد كه كمبود روي چه اثراتي بر زيبايي دارد آكنه را كمتر مي‌كند و از نازك شدن موها جلوگيري مي‌كند و مانع ريزش موها خصوصا در خانم‌ها مي‌شود و در ضمن به دليل توام شدن اين ماده مغذي با ويتامين E اين اثرات صد چندان شده و مي‌توان از خواص ضدچروك و سفيدكنندگي (ضدلك) اين ويتامين استفاده كرد. حتما مي‌دانيد كه كنجد چربي بسياري دارد اما اين چربي از نوع گياهي و چند باندي است. اين روغن داراي اسيدهاي چرب ضروري است كه در ساختمان پوست به عنوان يك جز اصلي محسوب مي‌شوند و در صورتي كه كمبودي از اين مواد مغذي ايجاد نشود پوست كاملا يكنواخت و نرم و لطيف به نظر مي‌رسد و جالب است بدانيد كه وجود همين چربي‌هاست كه اگر با يك منبع پروتئيني دريافت شود (كنجد به همراه چربي پروتئين قابل توجهي دارد) به ترميم موهاي آسيب ديده پرداخته و از خشكي بيش از حد اين عضو نيز جلوگيري مي‌كند و موجب راحتي افرادي مي‌شود كه سال‌هاست از خشكي مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ كردن موهاي خشكشان مي‌هراسند. امروزه از روغن كنجد خصوصا كنجد سياه در تهيه انواع فراوده‌هاي آرايشي و بهداشتي خصوصا محصولاتي كه براي رفع انواع خشكي‌ها تجويز مي‌شوند استفاده مي‌شود. معمولا در تركيب انواع كرم‌ها و ماسك‌ها و شامپو‌هاي ترميمي از اين روغن استفاده شده تا خاصيت درماني آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسكي كه با روغن كنجد تهيه مي‌شود و براي تقويت موهاي خشك و آسيب‌پذير توصيه مي‌شود آشنا مي‌كنيم.
قبل از هر چيز بايد بگوييم كه شما مي‌توانيد از اين ماسك بسته به موهايتان هفته‌اي ۱تا۲ بار بعد از شستشوي آنها در حمام استفاده كنيد. مواردي كه در تهيه اين ماسك استفاده مي‌شوند شامل:
روغن كنجد۲ قاشق غذاخوري
زرده تخم‌مرغ۱ عدد
شير۲ قاشق مربا خوري
آرد جوانه گندم۲ قاشق غذا خوري
ابتدا مواد را كاملا مخلوط كرده و بعد از شستشوي موها در حمام اين ماسك را بر تمام مو خصوصا پوست سر قرار داده و كاملا با دو دست ماساژ دهيد. هر قدر ماساژ بيشتر باشد مواد آسان‌تر نفوذ مي‌كنند. سپس با گذشت ۱۰ دقيقه آنها را با آب ولرم آبكشي نماييد. در ضمن اگر مي‌خواهيد مقدار زيادي از كنجد خام را به مدتي بيش از يك سال نگهداري كنيد بايد آن‌را در داخل ظرف شيشه‌اي خشك و درب‌دار و دور از هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ذخيره نماييد. هميشه به خاطر داشته باشيد كه در تكرار هر توصيه و عادتي زياده‌روي نكنيد حتي اگر اين توصيه از سوي متخصصين مهم تلقي شود.
دانه هاي ريز، پهن و بيضي شکل کنجد، طعم مطبوع و خوشايندي به بيشتر غذاهاي آسيايي مي بخشد و از اجزاي اصلي تاهيني(Tahini) و شيريني خوشمزه ي خاورميانه يعني حلوا(Halva) مي باشد. تاهيني، خميري تهيه شده از دانه هاي آسياب شده ي کنجد است.
کنجد در طول سال قابل دسترسي است و بسته به انواع آن در رنگ هاي مختلف به ويژه سفيد، زرد، سياه و قرمز يافت مي شود.
کنجد از قديمي ترين چاشني هاي شناخته شده اي است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح بر مي گردد. روغن کنجد به سختي تند مي شود. نام علمي کنجد”Sesamun indicum” است.
کنجد منبع غذايي بسيار با ارزشي است. علاوه بر اين که منبع خيلي خوبي از منگنز و مس است. از نظر کلسيم، منيزيم، آهن، فسفر، ويتامين B1 ، روي و فيبرهاي غذايي نيز منبع ارزشمندي به شمار مي رود.
فيبرهاي غذايي موجود در کنجد اثرات بسيار مفيدي دارند که شامل موارد زير است:
– کاهش کلسترول خون در انسان
– حفاظت سلول هاي کبدي در مقابل آسيب هاي اکسيداتيو
– پيشگيري از فشارخون بالا در تحقيقاتي که بر روي حيوانات آزمايشگاهي انجام شده است.
– افزايش ذخيره ي ويتامين E در حيوانات
املاح معدني مفيد موجود در کنجد
کنجد منبع بسيار خوبي از مس، کلسيم، منيزيم و روي است. تنها يک چهارم ليوان از آن، قابليت تامين ۴/۷۰ درصد مس، ۶/۳۱ درصد منيزيم و ۱/۳۵ درصد از کلسيم مورد نياز روزانه را دارد.
شيريني کنجدي
مس: کاهش دردهاي آرتريت روماتوئيد

مس به دليل حضور در بسياري از سيستم هاي آنزيمي ضد التهابي و آنتي اکسيداني ، نقش مهمي در کاهش درد و رفع التهاب در بيماري هاي آرتريت روماتوئيد دارد.
علاوه بر آن در فعاليت نوعي آنزيم موثر است که براي اتصال کلاژن و الاستين مورد نياز است. کلاژن و الاستين در ساختار، قدرت و قابليت ارتجاع رگ هاي خوني، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.
منيزيم: سلامت عروق خوني و دستگاه تنفسي
همچنان که ذکر شد کنجد منبع خوبي از منيزيم است. اثرات مفيد منيزيم به شرح زير است:
– کاهش اسپاسم راه هاي هوايي در بيماري آسم
– کاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا از عوامل موثر حمله هاي قلبي ، سکته ها و بيماري هاي قلبي در افراد ديابتي است.)
– پيشگيري از اسپاسم نوعي عروق خوني که در پيدايش حملات ميگرن نقش دارند.
– ايجاد خواب طبيعي در زناني که از عوارض يائسگي رنج مي برند.
کلسيم: پيشگيري از سرطان روده، پوکي استخوان و ميگرن
کلسيم از املاح معدني مهم موجود در کنجد است. در مطالعاتي که اخيراً انجام شده است نقش موثر کلسيم در موارد زير به اثبات رسيده است:
– حفاظت از سلول هاي روده در مقابل مواد شيميايي سرطان زا
– پيشگيري از کاهش توده ي استخواني که در يائسگي يا بيماري هاي خاصي مانند آرتريت روماتوئيد مشاهده مي شود.
– پيشگيري از سردردهاي ميگرني
روي: حفظ سلامت استخوان ها
به دليل تاثير روي در چگالي املاح معدني استخوان، به مردان سالمند توصيه مي شود غذاهاي غني از “روي” را به طور مرتب در برنامه هاي غذايي خود بگنجانند.
نان کنجدي
گرچه تصور بر اين است که پوکي استخوان اغلب گريبان گير زنان سالمند مي شود، اما حقيقت اين است که مردان سالمند نيز در معرض پوکي استخوان قرار دارند.
تقريبا ۳۰ درصد شکستگي هاي استخوان لگن در مردان اتفاق مي افتد و از هر ۸ مرد بالاي ۵۰ سال يک نفر شکستگي ناشي از پوکي استخوان را تجربه مي کند.
در مطالعه اي که بر روي ۳۹۶ مرد در گسترده ي سني ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بين دريافت کم روي و کمبود املاح معدني در بدن، با بروز پوکي استخوان در ناحيه ي لگن و ستون فقرات ارتباط واضحي وجود دارد.
فيتواسترول ها: کاهش کلسترول خون
فيتواسترول هاي ترکيباتي هستند که در گياهان يافت مي شوند و ساختمان شيميايي مشابهي با کلسترول دارند. با دريافت ميزان مناسبي از فيتواسترول ها، ميزان کلسترول خون کاهش مي يابد، پاسخ ايمني تقويت مي شود و خطر بروز سرطان هاي خاص کاهش مي يابد.
امروزه به دليل خواص مهم فيتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه هاي سويا، ذرت و گياهان ديگر مي کنند و به عنوان افزودني در تهيه غذاهاي فرآوري شده به کار مي برند.
در گزارش هايي که در مورد ميزان فيتواسترول گياهان ارائه شده است، معلوم مي شود که کنجد، از غني ترين مواد غذايي از نظر فيتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ ميلي گرم فيتواسترول وجود دارد.
ميزان فيتواسترول در پسته و دانه هاي آفتابگردان از ۲۷۰ تا ۲۸۹ ميلي گرم متغير است و ميزان آن در تخمه هاي کدو تنبل عبارت است از ۲۶۵ ميلي گرم در هر ۱۰۰ گرم.
نتيجه گيري
به منظور برخورداري از ارزش هاي غذايي نهفته در کنجد، لازم است از اين ماده ي غذايي به عنوان جزئي مهم از چاشني ها و طعم دهنده ها در برنامه ي غذايي خود استفاده کنيد.