خبرگزاری آريا – چرا گاهي فراموشکار مي‌شويم؟


چرا گاهي فراموشکار مي‌شويم؟

خبرگزاري آريا –
درمان فراموشي
وقتي افکار مختلف به ذهن تان هجوم مي آوردند قادر نخواهيد بود چيزي را به ذهن بسپاريد
همه ي ما تجربه ي اين حالت ناخوشايند را داشته ايم؛ درست زماني که انتظارش را نداريم ناگهان متوجه مي شويم نکته ي مهمي را فراموش کرده ايم. اين فراموشکاري ها گاهي دردسرساز مي شوند و حتي ممکن است موقعيت شغلي ما را به خطر بيندازند. بدون شک اين مسأله بي علت نيست، اما خبر خوب آنکه همه ي اين علت ها چاره اي دارند و مي توانيم اين مشکل را برطرف کنيم. در اينجا به ۷ علت اصلي اين موضوع مي پردازيم.
چرا گاهي فراموشکار مي شويم؟ با علل اصلي اين مسأله آشنا شويد
۱٫ کمبود خواب
داشتن خواب کافي تأثير بسيار زيادي بر حافظه دارد. کمبود خواب و اختلالات مربوط به آن مي تواند حافظه ي ما را تضعيف کند. در پژوهشي در سال ۲۰۱۵ مشاهده شد مرداني که تنها ۴ ساعت در روز خوابيده بودند، در مقايسه با کساني که خواب کامل داشتند، حافظه ي آن ها تحت فشار دچار مشکل مي شد.
۲٫ نگراني مزمن
وقتي افکار مختلف دائما به ذهن تان هجوم مي آوردند، قادر نخواهيد بود چيزي را به ذهن بسپاريد. وقتي هميشه نگران مسائل مختلفي هستيد و سعي داريد چيز جديدي ياد بگيريد، نگراني هايتان مانع اين کار خواهد شد. براي مثال، به همين خاطر است که صحبت هاي رئيس تان را به خاطر نمي آوريد. چون ذهن شما جاي ديگري است. نگراني بيش از اندازه بايد تحت درمان قرار گيرد. تنها در اينصورت است که مي توانيد گوش دهيد، تمرکز کنيد و به خاطر بسپاريد.
۳٫ نشستن طولاني مدت
تحقيقات نشان داده است ۱۵۰ دقيقه ورزش هفتگي کمک بسيار مهمي به داشتن خوابي مناسب مي کند. اغلب مردم شغل هاي پشت ميزي دارند. به اين ترتيب اگر در طول روز تحرک نداشته باشيد، شب ها نمي توانيد خواب راحتي داشته باشيد و اين مسأله روي حافظه تأثير مي گذارد.
۴٫ عوارض جانبي داروها
افرادي که به حساسيت هاي فصلي مبتلا هستند از آنتي هيستامين ها براي رفع عطسه هاي خود استفاده مي کنند. آنتي هيستامين ها مي توانند يک انتقال دهنده ي عصبي در مغز را مسدود کنند که نقش مهمي در حافظه دارد. برخي از مردم هم از آنتي هيستامين ها براي داشتن خوابي بهتر استفاده مي کنند اما اگر نگران حافظه ي خود هستيد بايد بدانيد که مصرف اين داروها ايده ي مناسبي نيست. داروهاي ضد افسردگي هم با اختلالات حافظه مرتبط هستند. اگر اين دارو ها را مصرف مي کنيد و متوجه بروز مشکلاتي در حافظه ي خود شده ايد، با پزشک خود در اين باره صحبت کنبد. شايد بتوانيد آن ها را با داروهاي ديگري که عوارض کمتري دارند جايگزين کنيد.
راههاي پيشگيري از فراموشي
داشتن خواب کافي تأثير بسيار زيادي بر حافظه دارد
۵٫ يائسگي
هورمون استروژن (هورمون جنسي زنانه) عملکرد شناختي ذهن را حفظ مي کند اما در دوران يائسگي ميزان توليد اين هورمون در بدن زنان کاهش مي يابد. بعضي زنان آن را افت ذهني توصيف مي کنند و دو سوم از زنان اين مسأله را در دوران يائسگي خود تجربه مي کنند. به علاوه گر گرفتگي که از علائم شايع دوران يائسگي است ممکن است باعث تعريق بدن و بيدار شدن شخص در ميانه ي شب شود. تغييرات هورموني و کمبود خواب منجر به فراموشکاري مي شوند.
۶٫ مشغوليت ذهني
اگر ذهن تان به طور مداوم درگير شبکه هاي اجتماعي باشد، قادر به تمرکز و تثبيت خاطرات جديد نخواهيد بود. ذهن ما مقدار نسبتا زيادي از محرک ها را مي تواند مديريت کند، اما ما بايد روي چند چيز محدود تمرکز کنيم. اگر مي خواهيد ذهن تان روي دو يا سه چيز (يا حتي چهار تا پنج چيز) تمرکز کند، نبايد سعي کنيد ذهن خود را مجبور کنيد همزمان روي ده موضوع کار کند و انتظار داشته باشيد که همه ي جزئيات را به خاطر بسپارد.
۷٫ روند طبيعي افزايش سن
با بالا رفتن سن، طبيعي است که نتوانيم مانند سال هاي دهه ي بيست زندگي مان همه چيز را به خاطر بسپاريم. براي مثال، جاي نگراني نيست اگر کسي چيزي به شما گفته اما حالا جزئيات آن را به خاطر نمي آوريد. اين مسأله تنها زماني باعث نگراني خواهد بود که در توانايي شما براي انجام کارهايتان اختلال ايجاد کند. براي مثال، ممکن است صحبت هاي رئيس تان را فراموش کرده باشيد و حالا نتوانيد مسئوليت تان را انجام دهيد. يا ممکن است براي انجام کارها به زمان بيشتري نياز داشته باشيد. و يا دائما تلفن همراه خود را گم کنيد و به همين دليل به قرارهايتان دير برسيد. اگر نگران مشکلات حافظه ي خود هستيد و خانواده و آشنايان تان متوجه آن شده اند، مي توانيد براي انجام آزمايش عصب شناختي به يک پزشک مراجعه کنيد.
منبع: روزياتو