خبرگزاری آريا – خوردني‌هاي لاغرکننده و سالم


خوردني‌هاي لاغرکننده و سالم

خبرگزاري آريا – همه ما مي‌دانيم که مصرف زياد ميوه‌ها و سبزيجات چقدر در حفظ سلامت بدن و شادابي پوست تاثيرگذار است اما واقعيت اين است که حتي اگر از آن دسته افرادي هستيد که در روز ميزان خوبي ميوه و سبزيجات مصرف مي‌کنيد، بايد به نکته ديگري هم توجه کنيد.
هر کدام از انواع ميوه و سبزيجات خواص مختلفي دارند و در موارد محدودي مصرف بيش از اندازه همين خوراکي‌هاي سالم نيز مي‌تواند مشکلاتي براي سلامت ايجاد کند. بنابراين حتي در مصرف ميوه‌ها و سبزيجات هم لازم است هوشمندانه عمل کنيم و بدانيم بدن در شرايط مختلف به چه ماده‌اي بيشتر نياز دارد.
اگر شما از آن دسته افرادي هستيد که سال‌ها به دنبال کم کردن وزن هستيد، احتمالا هنگام خريد کمتر سراغ ميوه‌ها و سبزيجاتي مثل موز، آووکادو، ذرت شيرين، هويج و نخود فرنگي مي‌رويد و شايد در مقابل تصور مي‌کنيد فقط خوردن کرفس و کاهو به کاهش وزن کمک مي‌کند. گرچه اين خوراکي‌ها کالري بيشتري نسبت به ديگر ميوه‌ها و سبزيجات دارند، اما از خواص ديگر آنها نمي‌توان غافل شد که به کاهش وزن نيز کمک مي‌کند.
در مقابل کرفس يا کاهو کالري بسيار کمتري مصرف مي‌کنند، اما اين موضوع ارتباطي به اين ندارد که اين مواد غذايي در کاهش وزن موثر باشند.
يکي از خواص فيبر ميوه‌ها اين است که قند موجود در ميوه را به آرامي در بدن آزاد مي‌سازد و بنابراين قند طبيعي به ميزان کافي به بدن مي‌رسد و موجب افزايش وزن نمي‌شود.
نارگيل با داشتن اسيد چربي به نام تري‌گليسيريد که تا ۳۰ درصد متابوليسم بدن را افزايش مي‌دهد، مي‌تواند به عنوان يک ميوه چربي‌سوز استفاده شود.
بهترين ميوه براي سوزاندن چربي‌ها
گريپ فروت ميوه‌اي است که خواص آن مشخصا مطالعه شده است و سوخت و ساز بدن را به خوبي تنظيم مي‌کند.
مصرف نصف اين ميوه، حدود نيم‌ساعت پيش از وعده‌هاي صبحانه و ناهار، باعث جذب کالري کمتر مي‌شود و به طور واضح در کاهش وزن تاثيرگذار است البته اين ميوه فشار خون را پايين مي‌آورد و به همين دليل افراد با فشار خون پايين بايد با احتياط گريپ فروت مصرف کنند.
همچنين اين ميوه به هضم غذا کمک مي‌کند و ترشح کيسه صفرا را سرعت مي‌بخشد. گريپ فروت خون را نيز تصفيه مي‌کند و سموم را از بدن خارج مي‌سازد.
سبزيجات و ميوه‌ها را جايگزين کنيد
مصرف متعادل انواع ميوه‌ها و سبزيجات به حفظ وزن ايده‌آل بيشتر کمک مي‌کند. تقريبا همه ميوه‌ها و سبزيجات حاوي فيبر بالا، آنتي‌اکسيدان‌ها، مواد معدني و ويتامين هستند و کالري آنها کمتر از ديگر مواد غذايي است.
علاوه بر اين هنگامي که تصميم به کاهش وزن مي‌گيريد، بدن به ويتامين‌ها، کلسيم و مواد ديگري نياز دارد که معمولا به دليل کم کردن حجم غذا و حذف مواد غذايي، تامين نمي‌شود.
به عنوان مثال شما مي‌توانيد ۳۰ گرم پنير کم‌چرب را با ۸۰گرم بروکلي، ۴۵ گرم هويج و ۴۰ گرم کاهو جايگزين کنيد و در حالي که نياز بدن به مواد غذايي مورد نياز را تامين مي‌کنيد، کالري بسيار کمتري مصرف کنيد.
سبزيجات پروتئيني
سبزيجات کريستالي به گروهي از سبزيجات شامل کلم بروکلي، گل کلم و کلم گفته مي‌شود که حاوي مقدار کمي پروتئين نيز هستند.
گرچه پروتئين موجود در اين سبزيجات به اندازه پروتئين گوشت و حبوبات نيست، اما نسبت به ديگر سبزيجات پروتئين بيشتري دارند. بنابراين قرار دادن اين سبزيجات در رژيم غذايي، هنگامي که مصرف ديگر مواد غذايي پروتئيني براي لاغر شدن کم شده است، به شدت توصيه مي‌شود.
سوخت و ساز بدن را افزايش دهيد
پايين بودن سرعت سوخت و ساز بدن يکي از عوامل افزايش وزن است. معمولا با بالا رفتن سن، مشکلات تيروئيد، تحمل گرسنگي، فقر آهن و مصرف برخي از داروها باعث کاهش سرعت سوخت و ساز بدن مي‌شود و فرد ناخواسته روز به روز چاق‌تر مي‌شود بنابراين بدن ما همواره به ميوه‌ها و سبزيجاتي نياز دارد تا سوخت و ساز بدن را افزايش دهد و سلامت جسمي را تضمين کند.
سبزيجاتي مانند کلم، برگ شلغم، و برگ‌هاي سبز خردل از منابع خوب کاهنده سوخت و ساز بدن هستند.
کلم بروکلي سرشار از فيبر و کلسيم است و حدود ۹۱ درصد آن آب است. به همين دليل به افزايش سوخت و ساز بدن کمک مي‌کند. سير نيز ماده‌اي به نام اسکودينين دارد که سوخت و ساز را افزايش مي‌دهد و علاوه بر اين داراي چندين آنتي اکسيدان مفيد براي بدن است.
معجزه برگ‌هاي سبز
برگ‌هاي سبز مثل اسفناج، برگ انواع کلم و برگ چغندر سبزيجات مناسبي براي حفظ رژيم غذايي هستند. اين برگ‌ها کالري و کربوهيدرات بسيار کم، اما فيبر زيادي دارند.
همچنين قرار دادن برگ‌هاي سبز در وعده‌هاي غذايي حجم هر وعده غذا را با کمترين ميزان کالري زياد مي‌کند.
اين در حالي است که اين برگ‌ها فوق‌العاده مغذي هستند و منبع خوبي از انواع ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي‌اکسيدان‌ها به شمار مي‌روند.
از طرفي برخي مطالعات نشان داده است مواد غذايي داراي کلسيم نقش چربي‌سوز را در بدن ايفا مي‌کنند و برگ‌هاي سبز نيز کلسيم فراوان دارند.
فلفل تند، اشتها را کاهش مي‌دهد
دليل اصلي افزايش وزن خوردن زياد است و فلفل تند يکي از مفيدترين خوراکي‌هايي است که به کاهش وزن کمک مي‌کند. فلفل قرمز علاوه بر چربي‌سوزي اشتها را تا حدودي کاهش مي‌دهد البته اين خاصيت در مورد افرادي که بدن آنها به خوردن غذاي تند عادت دارد، اثرگذار نيست
سپيده شعرباف