خبرگزاری آريا – ردپاي زولبيا و باميه‌ هاي تقلبي!


ردپاي زولبيا و باميه‌ هاي تقلبي!

خبرگزاري آريا – تصميم گرفت براي اولين روز ماه رمضان زولبيا و باميه بخرد. شنيده بود برخي از انواع زولبيا و باميه در شرايط غيربهداشتي در کارگاه‌هاي زير پله‌اي تهيه مي‌شود.
نمي‌دانست از روي چه نشانه‌هايي مي‌تواند به سلامت مواد اوليه و پخت بهداشتي اين نوع شيريني پي ببرد.
پرسش‌هايي برايش مطرح شد که در اين نوشتار به مهم‌ترين آن پاسخ مي‌دهيم.
نشانه‌هاي مرغوبيت زولبيا و باميه
زولبيا و باميه را با ترکيبات مختلفي چون آرد، ماست، تخم‌مرغ، نشاسته، روغن و شکر تهيه مي‌کنند. ترد و نازک بودن و شفافيت رنگ زولبيا نشان دهنده استفاده از ماست و نشاسته مرغوب و سبک و روشن بودن رنگ باميه نشانه تخم مرغ بيشتر در آن است.
زولبيا و باميه‌هايي که ضخامت زيادي دارند و در اصطلاح تخرمه و بيات و رنگشان تيره است حاوي بيشترين ميزان آرد بوده و اين تقلب محسوب مي‌شود. انواعي که بافت از هم پاشيده، شکرک زده و بيش از حد نرم دارند مورد تائيد نيستند.
رنگ‌هايي که حکايت مي‌کنند
سوالي که بيشتر خانواده‌ها مي‌پرسند اين است که زولبيا و باميه‌هاي تيره رنگ بهترند يا انواعي که رنگ روشني دارند؟ رنگ زولبيا و باميه بايد زرد طلايي، بافت و ظاهر آن يکدست و منسجم و ترد، وزن آن سبک، عطر و طعم مناسب و ضخامت کمي داشته باشد.
زولبيا و باميه‌اي که به رنگ تيره و مات و متمايل به قهوه‌اي سوخته باشد يا طعم روغن سوخته بدهد يا ذرات ريز سياه رنگي به بافت آن چسبيده باشد نشاندهنده استفاده از روغن‌هاي غيرقابل مصرفي است که به دليل حرارت زياد و مصرف بيش از حد به مرحله دود رسيده و سوخته و سمي شده‌اند.
مصرف زولبياهاي رنگي ممنوع
برخي عرضه‌کنندگان جهت ايجاد تنوع، زولبيا را با موادي رنگي و طعم دار کرده تا بر فروش خود بيفزايند. استفاده از رنگ‌هاي غير متعارف يا زعفران تقلبي در اين نوع شيريني‌ها باعث ايجاد رنگ‌هاي تيره و قرمز در بافت شيريني شده و نه تنها تهديدکننده سلامت هستند بلکه با ايجاد اين رنگ و طعم‌ها نمي‌توان بتازگي و سلامت مواد اوليه آن پي برد. توصيه بر اين است که زولبيا و باميه را فقط از قنادي و شيريني‌ پزي‌ هاي مجوزدار خريداري کنيد.
زولبيا، باميه يا گوش فيل؟
معمولا زولبيا، گوش فيل و باميه‌هاي دراز در مقايسه با باميه‌هاي انگشتي و کوچک ضخامت بيشتر و حاوي روغن و شيره زيادتري هستند.
بهتر است جهت مصرف يک تا دو عدد باميه آن هم از انواع کوچک که واحد مشخصي از کالري دارند را انتخاب کنيد.
با مصرف يک عدد باميه بايد به اندازه سه قاشق از مصرف برنج خود کم کنيد. در غير اين صورت در پايان ماه رمضان با اضافه وزن مواجه خواهيد شد.
توصيه بر اين است ميوه‌هاي شيرين يا کشمش، خرما و انجير خشک را به ميزان متعادل جايگزين زولبيا و باميه و تا جايي که مي‌توانيد از مصرف اين نوع شيريني پرکالري اجتناب کنيد.
از ديدگاه طب سنتي…
زولبيا در گروه حلواها قرار دارد و چون مزاج آن گرم و تر است، براي گرم مزاجان بخصوص در فصول گرم سال بويژه در ايام روزه داري مناسب نيست زيرا سبب افزايش احساس عطش در فاصله سحر تا افطار مي‌شود و مصرف آن بخصوص در وعده سحر توصيه نمي‌شود.
فاخره بهبهاني – جام‌جم