خبرگزاری آريا – خوراکي هاي آرام بخش


خوراکي هاي آرام بخش

خبرگزاري آريا – مجله سرآشپز:
سلنيوم بخوريد!
کمبود سلنيوم در بدن باعث اضطراب، افسردگي و خستگي مي شود. آجيل (مغزها) سرشار از سلنيوم است، بنابراين مصرف مقداري از انواع آن به طور روزانه براي کاهش اضطراب و استرس توصيه مي شود. قارچ، ماهي تن و ماهي سالمون نيز حاوي مقدار زيادي سلنيوم هستند.
منيزيم را فراموش نکنيد!
منيزيم باعث آرامش اعصاب و عضلات مي شود. همچنين بدن براي جلوگيري از فشارهاي عصبي به آن نياز دارد، بنابراين کمبود آن منجر به تنش هاي عصبي، گرفتگي عضلاني و خستگي مي شود. اسفناج يک موتورخانه منيزيم است؛ همچنين سرشار از ويتامين هاي C، A و اسيدفوليک و مقداري آهن است. بکوشيد روزانه ۱ پيمانه اسفناج تازه و خام يا يک دوم پيمانه اسفناج پخته بخوريد، البته ماهي و تخم کدو حلوايي نيز جايگزين مناسبي براي اسفناج است.
خوراکي هاي آرام بخش
ريحان منبع خوبي از منيزيم است که باعث آرامش اعصاب، شد شدن عضلات و راحتي رگ هاي خوني مي شود. همچنين در ريحان خواص ضدباکتريايي و ضدالتهابي ديده شده که براي بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتريت روماتوييد) يا التهاب روده مفيد است. با مصرف مقداري برگ ريحان به همراه غذا، علاوه بر مزه اي دلپذير، مقدار زيادي آهن، کلسيم، پتاسيم و ويتامين C نيز دريافت خواهيد کرد. براي اين که طعم و عطر ريحان از بين نرود، مي توان آن را در انتهاي پخت به غذا اضافه کرد يا به صورت خام مصرف کنيد. گفتني است که بادرنجبويه و بابونه هم از سبزي هاي معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب هستند.
شکلات تلخ فراموش نشود!
شکلات تلخ به غير از اين که خاصيت آنتي اکسيداني دارد، سبب تقويت قلب مي شود، بنابراين در هنگام خريد شکلات دقت کنيد تا ميزان کاکائوي آن زياد و شکرش کم باشد.
از فوايد جو بهره مند شويد!
جو داراي نشاسته مفيد است، در نتيجه باعث تجمع مواد قندي در خون و به دنبال آن شوک انسوليني نمي شود. همچنين منبع خوبي از فيبر محلول است که در کاهش کلسترول خون نقش مهمي دارد. براي داشتن اثر تسکين دهنده، توصيه مي شود آن را همراه با مقداري پروتيين (مانند مغزها يا دانه هاي مفيد) مصرف کنيد. برنج قهوه اي، غلات خام و حبوبات نيز منبع خوبي از کربوهيدرات ها به شمار مي آيند و مي توانند جايگزين مناسبي براي جو باشند.
به لبنيات «نه» نگوييد!
شايد برايتان جالب باشد که بدانيد شير اثر آرام بخش دارد. فقط کافي است شب هايي را به ياد آوريد که مادرتان شيشه شير گرمي را در دهانتان مي گذاشت. شير حاوي تريپتوفان (در ساخت سروتونين نقش دارد) است که باعث تسکين و آرامش مغز مي شود. سروتونين علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عميق و راحت نيز مي شود.
اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شير نيست، از شيرهاي بدون لاکتوز استفاده کنيد.
از خوردن ميگو لذت ببريد!
ميگو ممکن است ظاهري کوچک داشته باشد؛ ولي از نظر ارزش غذايي، ماده اي کامل به حساب مي آيد. اين موجود دريايي کوچک منبع بسيار خوبي از تريپتوفان و سلنيوم هستند که براي حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروري است. همچنين داراي مقدار مناسبي از اسيدهاي چرب امگا ۳ و ويتامين هاي D و B12 است.
خوراکي هاي آرام بخش
مصرف کلم را افزايش دهيد!
همان طور که مي دانيد کمبود پتاسيم سبب خستگي عضلات، بي حوصلگي و ضعف، تندمزاجي و اضطراب مي شود؛ اما با مصرف کلم بروکلي مي توانيد مقدار مناسبي از پتاسيم لازم را دريافت کنيد. همچنين سرشار از بتاکاروتن و ويتامين هاي C و E است که تقويت سيستم ايمني بدن را به همراه دارد، بنابراين مصرف آن در چند وعده طي هفته توصيه مي شود. از منابع ديگر پتاسيم مي توان آواکادو، موز، کلم پيچ، کلم بروکسل، کدو حلوايي، گوجه فرنگي و بادنجان را نام برد.
روز را با نوشيدن چاي آغاز کنيد!
برگ هاي چاي حاوي يک اسيدآمينه ضروري براي بدن است که با توليد امواج مغزي آلفا سبب کاهش استرس و افزايش آرامش مي شود. چاي سبز نيز که لقب پادشاه گياهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي و سرطان را کاهش مي دهد و از فشار خون بالا جلوگيري مي کند.
با مرکبات آرامش را به خود هديه دهيد!
مغز براي تبديل تريپتوفان به سروتونين نيازمند ويتامين C است. درواقع مغز يک پمپ مخصوصا براي ويتامين C دارد که ويتامين C اضافي در خون را به سمت خود مي کشد و نگه مي دارد. مرکبات و به ويژه کيوي منبع خوبي از ويتامين C است که مصرف روزانه آن توصيه مي شود.
* با مصرف مواد غذايي که به آن اشاره مي شود، بقيه زندگي را با اعصابي آرام و رواني سالم ادامه دهيد. بر کسي پوشيده نيست که تغذيه تاثير چشمگيري بر رفتار و احساسات انسان مي گذارد. براي مثال هنگامي که مقدار زيادي شکر تصفيه شده (شکر سفيد) مصرف مي کنيد تا چند ساعت بعد احساس افسردگي و بي حوصلگي خواهيد کرد. اين افزايش سطح قند خون بر روي تمرکز فرد تاثير مي گذارد و در کار و روابط او خلل وارد مي کند. پرهيز از خوردن اين گونه مواد به معناي رسيدن به آخر دنيا نيست، بلکه با خوردن مواد مغذي علاوه بر داشتن اندامي متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهيد بود و به آرامش خواهيد رسيد.